Bombi bitt och jag

Jag har läst en bok som heter bombi bitt och jag som är skriven av Friijof Piraten Nilsson som föddes 4 december i vollsjö. Den handlar om två skånska killar som är med om några äventyr som när dom träffar på en ål med horn och när dom räddar kyrkans silver ljusstakar. Jag får intrycket av att dom båda killarna är modiga,snälla,omtänksamma,vill bara hjälpa till och vara med om äventyr. Boken utspelar sig någon gång under tidigt 1900 tal då det är mycket bönder och prästen är väldigt högt uppsatt. Jag tycker om boken för den är både lite allvarlig samtidigt som den är mycket rolig och den visar mycket hur det var på den tiden. Boken kan läsas av alla åldrar unga som gammla fast den är lite svår läst eftersom där är rätt så mycket skånska gammla ord. Nu ska jag berätta lite om författaren Fritijof Piraten Nilsson. Han var inte så duktig i skolan till att börja med han hoppade av en skola och blev utkastad från en. Men sen rättade det till sig och han utbildade sig till advokat. Sen blev han då författare också bombi bitt och jag var hans debut bok där hans startreplik i boken blev väldigt känd. Han vann sen nios pris 1949 och Gustav Fröding-stipendiet 1957. Han fick två barn inann han dog 1972 efter sin död ficka han en gata uppkallad efter sig i tranås (piratens gata) och det tillkom även ett pris uppkallat efter han (piraten priset). Några av dom som har vunnit piraten priset är Ulf Lundell, Hans Alfredsson och Eva Rydeberg.

Av: Johannes Andersson

Kommentera

