Vardagsmonstret.

Vårsolen tar för sig mer och mer nu. Det märks. Åtminstone här på skolan. Rökrute-gänget sitter inte längre inkurade och så nära inpå varandra som för någon vecka sedan. Då var det kroppskontakt för värme och överlevnad. Nu däremot ser man dem sittandes på bänken de satte upp nu i veckan, precis bredvid rökrutan. Konversationerna är inte dem samma i rökrutan, åtminstone är inte meningarna längre följda med ett monotont huttrande och skälvande. Det märks på kroppsspråket. Man ser det i ögonen, det finns hopp och en glimt som inte riktigt uppenbarat sig förrens nu. Jag kan spåra vårsolens inflytande hos oss på ytan hela dagen om det behövs, tyvärr har jag ett pressat tidsschema.
 
skratt 
 
 Denna luddiga krönikan ska upp innan jag går härifrån. Förövrigt är klockan 11:15 och slutar, det gör jag 15:30. Plus att jag ska hinna skriva några rader om aggressivitet till Naturkunskapen. Stressiga vardag. Någon dag ska jag packa en väska och gå ut i skogen och låsa ute mig från samhällets ramar. Allting är så fruktansvärt uppspikat för oss. I det stora hela ska vi födas, utbildas, konsumera, knega, konsumera, avla, dö. Detta kryddar vi med saker som horisontal-läge i soffan framför tv:n, med program som På Spåret (jag nämner inte På Spåret för att göra det till åtlöje, det är ett underbart program). Häng på det största fenomenet på datorn sen uppfinningen med datorn, precis, Facebook. Naturkatastrofer som försäkringsbolagen inte täcker. Jag gillar konceptet med ett bolag som ska försäkra ens tillhörigheter. Missbedöm mig inte. Men både du och jag vet att långsiktigt gör försäkringsbolagen en dunderinvestering. Inget ovanligt där. Klart det ska rulla runt för dem, men ge oss lite bättre förmåner tack. En solsemester en gång om året och likt förbannat efter någon dag på semestern längtar vi efter att ta ut vårt vardagsmonster och leka lite…
Text: Ola Claesson
Kommentera

