Föreläsning – Hur gammal är tonåringen?

07:15, solen brände i nacken och den kyliga vinden bet mig i kinden när jag med små snabba steg försökte trotsa backen upp till skolan. Tid var bestämd, men jag var sen. Som tur var så hann Carina Björk Gillberg se mig innan det var för sent. Inte förrän jag satte mig i bilen kände jag av min dåliga kondition, men det var ingenting jag hade tid att tänka på nu. Carina hade berättat på måndagens stormöte om en föreläsare vid namn Mats Trondman som skulle hålla i en videoföreläsning den 22/4, klockan 7:45 som kunde ses på Studiecentrum i Olofström och de som ville fick gäna följa med henne och dit. Han var kände för att ha en lite annorlunda föreläsningsteknik och sen hade han faktiskt gått på Jämshögs folkhögskola för många år sedan. Jag tyckte det verkade spännande och anmälde mig till Carina. Nu satt jag där i hennes bil, nyvaken och frusen och vi diskuterade bland annat våra förväntningar inför föreläsningen.

Det var en öppen föreläsning, men den riktade sig framför allt till fritidsledare, lärare och föräldrar. Åldern var blandad och jag var definitivt inte yngst, men nog den enda som inte var där för att det tillhörde mina studier eller jobb. För de som inte ville mingla runt så fanns det möjlighet till lite frukost innan det var dags att gå in i den lilla salongen som påminde om en liten biosalong. Det förekom lite tekniska problem så vi missade introt, men efter en liten stund yttrade sig en ljushårig äldre man i glasögon och väst. Bakom honom hängde ett rött tyg och de hade placerat ett lite bord med ett glas vatten framför honom så han gav intrycket av en riktig talare. Första tanken när rösten äntligen lades till på denna upplysta mannen var att han påminde om Leif G W Persson från tv programmet Efterlyst med sitt mörka röstläge och allvarliga ton så kändes det som jag redan hade bestämt mig för att det här skulle bli en tröttsam föreläsning med massa vetenskapliga termer, men ack vilken chock jag fick när den allvarliga skepnaden började demonstrera hur de olika tonåringarna låter och agerar. Han citerade en mamma ” Man vet aldrig vad man får hem.”

Sen var skratten igång och folk i salen började nickade igenkännande, redan efter 5 minuter, även jag. Han pratade bland annat om att sätta den moraliska paniken i balans, skillnaden mellan tonåringarna på hans tid och dagens unga, den förlängda tonårstiden, Tweenies och vad lillgammal betyder i dagens samhälle.
Vi fick även chans att höra mer om hans uppväxt för att ge oss en stark jämförelse på det som var inne på den tiden, men ändå visa att tankesättet var det samma då som nu. Han imitationer av både barn och ungdomar var helt makalösa, jag skrattade hysteriskt, för trots att jag precis har nått det som kallas ung vuxen så har jag fortfarande min tonårstid någorlunda färskt i minnet och sen kunde jag även lära mig lite om  små barns utveckling som passar bra eftersom jag även är mamma. Självklart när man har som roligast så började föreläsningen lida mot sitt slut, men innan det var över fick alla möjlighet att ställa direkta frågor till Mats Trondman via de webbkameror som var utsatta på de olika ställen där föreläsningen visades. Mats själv hade nog gärna fortsatt prata om hans ämne hela dagen, men klockan hade redan hunnit bli efter 09:00 och värdinnan ville avrunda. Så de tackade för sig från Växjö universitet, lyset i salongen tändes och folk börjar vandra ut i klungor från den lilla salen och nästan alla såg lika nöjda ut som jag.

Jag förstår verkligen varför han har blivit känd för sin speciella föreläsningsteknik och detta är en föreläsning jag knappast tror Sverige sett det sista av, så skulle du höra att Mats Trondman ska föreläsa i en stad nära dig så rekommenderar jag dig verkligen till att gå och se den oavsett om du är en lärare, ung vuxen, förälder eller mitt i tonåren, tro mig alla känner igen sig på något sätt . Skulle man mot förmodan inte känna igen sig, är det alltid kul att se en äldre man i glasögon och skägg, stå och vifta med armarna som en fjortis.
Jag tackade Carina för att hon hade tagit med mig och hoppade av på skolan med glädjeskutt vid 09:30, nu var jag fylld med energi för ännu en ny skoldag.

Kommentera

