Föreläsning – islam i vardagen

Den 11 mars tog jag tillfället i akt att lyssna på när en muslimsk präst, så kallad imam, föreläste om islam i vardagen. Föreläsningen väckte blandade känslor, tonen i rummet blev stundtals intensiv och spänd.

 Dagens föreläsare hette Alen Delic. Han arbetar som iman i Malmö. Men hans historia går såklart längre tillbaka, hans föddes i Bosnien men flyttade -94 till Rinkeby här i Sverige. År 2000 flyttade han tillbaka till Bosnien för att studera vid en islamsk högskola, senare läste han vid Madrasah fyra år där han senare tog examen som imam. Denna utbildning innebar att resa runt i Bosnien och föreläsa. 2008 flyttade han sedan återigen tillbaka till Sverige och fick arbete som just imam i Malmö.

 Hans föreläsning gick ut på att prata om vad islam egentligen är och vad det innebär att leva som muslim? Detta fick till slut deltagarna vid denna föreläsning inblick i men med blandade åsikter som resultat.

 Enligt Alen Delic ska en god muslim alltid önska andra ännu mer av vad du själv vill ha. Han anser att media utnyttjar och framställer muslimer fel, ett exempel på detta är de krig som muslimer varit med i där han själv anser att muslimer över lag inte varit de som startat krigen, enbart försvarat sig. Han menar på att media gärna ”offrar” muslimerna och ger omvärlden en negativ syn på dem.

 Islam tror att Adam och Eva var muslimer och att bettet i äpplet var djävulens verk, inte Eva som tog steget. De tror till 100 % på vad som står i koranen och skulle i många fall kunna gå väldigt långt för att uppehålla det som står där. De tror på domedagen, att alla en dag kommer bli dömda för sina handlingar och anser därmed att man måste skynda med sina goda gärningar. De tror på endast en Gud och att denna en och samma Gud har 99 namn. De olika namnen är bl.a. ”han älskar” och ”han skyddar”. Att leva som muslim är enligt dem att nå upp till alla dessa namn, att göra hans namn verkligen genom handling och tankar.

 Fem muslimska grundpelare

1)   Trosbekännelse

2)   Bön 5 gånger/dag

3)   Fasta, ramadan

4)   Allmosan

5)   Pilgrimsfärd

Kvinnor får ej be under sin mensperiod då de enligt religionen är orena. De får ej heller be jämsides med mannen, kvinnorna är placerade längst bak och får vänta tills efter männen är klara. På frågan om kvinnoförtrycket bland muslimer så svarar han att detta finns inom religionen och allt som sker är Guds vilja. Han säger också att ingen man har rätt till att tvinga en kvinna att bära slöja, att det är deras egna fria vilja för att bli ”räddade” från de män som annars ger sig på dem. Däremot har varje man rätt att göra vad som krävs för att kvinnor ska inse detta själva. En väldigt motsägelsefull yttring, enligt mig.

 En kvinna i publiken blir nyfiken på teorin om varför muslimer ej äter griskött, (då anledningen är att de anser grisar som orena), så blir svaret en aning oväntat: ”Många frågar kan man ej ge ett svar på, det bara är så. Det är Guds talan” Detta är något han återkommer ofta till – att allting som sker faktiskt är Guds vilja. Då han senare kommer in på det inte så oväntade ämnet homosexualtitet och tillkännager att det är dödsstraff genom halshuggning, så uppstår många frågor bland åhörarna. Jag tar mod till mig och ifrågasätter hans resonemang en aning. Säger att då han tydligt poängterat att allt som sker är Guds vilja, är då inte, enligt honom, en homosexuell man eller kvinna gjord av Gud precis som han och jag? Då han valde att inte svara på denna fråga så omformulerar en kvinna frågan och drar den ett steg längre, nämligen vad han personligen skulle göra om hans egen son eller dotter visar sig vara homosexuell? Hon menade på, genom en indirekt fråga, att trots den eventuella skammen gentemot deras religion så är väl ett dödsstraff aldrig någonsin ett alternativ föräldrar skulle tolerera? Han ger ett mycket häpnadsväckande svar och tonen går skarp genom rummet när han yttrar orden att: Jodå det skulle han göra, det är vad som krävs.

 Vi uppfostras olika in i en värld av moral och etik. Faktum är att de flesta anser sig själva ha rätt inom moraliska funderingar och självklart är det så – det du tror på är vad du anser rätt. Med vår västerländska syn på humanism och empati så finns det stunder så vi höjer på ögonbrynen mot islam – och vice versa förstås. Med en uppfostran präglad av demokrati, allas lika värde och en annorlunda syn på vad som är empati är de som är födda in i den muslimska kulturen, så är det klart vi tänker olika. Om jag vore muslim, hade jag ansett imamens tankesätt lika radikalt? Antagligen inte. Barn är som oskrivna blad, de formas efter författaren.

Ida Nielsen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s