Bok recension – Gömda

Gömda

Jag har läst boken Gömda som är skriven av Liza Marklund. Boken handlar om en kvinna som heter Maria. Maria är självständig tjej som arbetar på en bank. Hon är glad, har många vänner och hjälper flyktingar att komma in rätt i svenska samhället.

En dag träffar hon en man. Hon nämner inte hans namn men i boken kallas han för mannen med dem svarta ögonen.  Mannen kommer från Libanon och är flykting i Sverige. Dom börjar träffas och hon blir mycket förälskad i honom. I början är förhållandet bra men efter tag börjar mannen bete sig aggressivt. Först börjar han komma med pikar som t.ex. en varm sommardag när dem ska till stranden vill mannen inte att Maria ska bära sin nya baddräkt för att han vill inte att andra män ska se hennes kropp. Självklart blir hon ledsen men hon tar inte på sig baddräkten för hans skull. Efter 1 år bli Maria gravid och under tiden blir mannen våldsam. Han slår och hotar henne. De får en dotter tillsammans som får namnet Emma. En dag bestämmer sig Maria för lämna sin man. När hon har gjort det börjar han hota henne ännu mer och vill inte lämna henne ifred.

Efter en lång tid träffar Maria en annan man som heter Anders. Dem blir kära, gifter sig och får en son som får namnet Robin. För att visa sin ex man att hon inte tillhör honom längre gifter sig Maria med Anders. Men det blir värre när hon har gift sig för att hennes ex man blir ännu mer våldsam och hotfull. Efter hotelser och misshandel bestämmer sig Maria och hennes familj att *gå under jorden*. Men oavsett vart dem gömmer sig så hittar hennes ex man dem. Till slut så finns det en utväg och det är att familjen måste lämna Sverige.

Jag personligen älskar denna bok. Den är lättläst och otroligt spännande att läsa. Hela tiden händer det saker i boken. När jag läste denna bok blev jag arg, ledsen och tyckte att det var väldigt orättvist att hon måste möta ett sånt hemskt öde. Det mest orättvisa tycker jag är att hon måste lämna sitt hemland men han som inte ens är svensk får stanna i Sverige och får inte något straff. Jag kan rekommendera denna bok starkt till alla som gillar att läsa verklighetsbaserade böcker. Efter jag har läst denna bok så har jag gått ut på nätet och letat efter artiklar som handlar just om Maria. Jag hittade en gammal intervju med Marias ex man på internet där han berättar att han inte alls är lika ond som Maria beskriver honom att vara. Så man kan spekulera i vad som är sant och inte sant i denna bok. Det finns ytterligare 2 böcker efter Gömda och dem heter Asyl och Mias hemlighet. Asyl handlar om vad som händer när familjen lämnar Sverige och vilka länder dem sen bor i. Mias hemlighet handlar om hur hennes ex man Anders, som hon skiljer sig ifrån, berättar hemligheter om Mias liv. Hur hon en gång tvingades lämna och svika sitt eget barn i Sverige som är vuxen idag.

Dzenana Kilim

Annonser