Veckans profil – Paul Karlsson

Paul Karlsson På allmänlinje finns en av skolans mest aktiva fotografer vid namn Paul Karlsson även känd som Palle Kuling som är en skojfrisk man på 28 år som befunnit sig på skolan i några år nu. Jag passade på att smyga in till foto & films klassrum i dag för att få några ord med honom. Vi placerar oss längst in i klassrummet i den randiga lilla soffgruppen och Palle såg nervös ut, men jag förklarade hela Veckans profilkonceptet och han tyckte inte det verkade så farligt och lät sig intervjuas.

– Vad hittar du på just nu i denna stund när jag haffade dig?
Palle slängde av en skämtsamt kommentar, men rättar sig snabbt när han insett det var faktiskt inte det han ville förmedla.

– Jag gör inte så mycket just nu, jag skulle ha varit någon annanstans, men fick reda på det lite för sent så just nu är det rätt lugnt.

– Vad tänker du erbjuda oss på vår nästa redovisning?

– Jag hade tänkt visa ett bildspel och kanske eventuellt en utställning i Pop art, i lite Andy Warhol stuk.

– Var ifrån får du din inspiration till din konstform? Är det svårt att skapa i Photoshop?

– Eftersom jag tittar på jätte mycket film, har detta blivit en källa till inspiration och det är först nu sista månaden som även konstnärer inspirerat. Tim Burton och hans filmer har varit en jätte inspiration och skapat många idéer. Sen en tid tillbaka försöker jag successivt trappa ner lite på mina filminspirerade bilder och försöker göra lite mer av mitt eget nu. Den enklaste redigeringen är den jag har gjort nu med Pop art, tillväga sättet påminner om funktionerna i Paint. Däremot när jag gjorde Alice i underlandet så krävde smink och kläder sitt och sen skulle man ju tänka på hur man klippte in personen i bilden, lite knep och knåp men kul.

– Var detta något du kunde innan du började på skolan?

– Nej kunde ingenting utan det är vår lärare i foto, Jimmy Thornell, som har hjälpt min utveckling med bilderna.

– Har du någon framtidsplaner för dina bilder? Palle blev tyst och funderade en liten stund och placerade det långa bruna håret bakom örat, innan han väckte sin ton igen.

– Antagligen bara som hobbyverksamhets samtidigt som jag har vanligt jobb. Fast visserligen har jag fått erbjudande om att göra skivomslag, ja till och med förfrågan om att sälja bilder. Den förfrågan, var något jag inte trodde skulle ske och det känns rätt kul.

– Du slutar skolan nu till sommaren, så hur länge har du nu gått på Jämshögs folkhögskola?

– Jag har varit här i snart 4 år och när jag sökte hit var det för att lära mig filma, men jag fann rätt snabbt ett stort intresse för foto istället.

– Jag antar att du inte bara fotograferat på det här viset i 4 år, så vad är det mer för projekt du har gjort under tiderna?

– Jag har medverkat i en dokumentärfilm och de två första åren fick vi filmprojekt utifrån, bland annat från en motocrossbana utanför Olofström. Detta var lärorikt men dock inget för mig, så jag är rätt glad för att det inte är så längre.

– Du har ju gått på fler skolor än Jämshögs, gick du Allmänlinje där också? – Jag gick på Österlens folkhögskola i Tomelilla, där läste jag Allmänlinje och läste min sista termin på Skrivarlinjen. Sen har jag även läst på Blekinge Läns folkhögskola i Bräkne-Hoby, där läste jag på teaterlinjen. Jag var även inne en runda på universitetet, men kände rätt snart att det inte var något för mig. Alla skolorna har gett mig något, men Jämshögs folkhögskola kom lagom i en lite mer mogen tid, innan dess hade jag inte lika lätt för att fokusera på studierna som det var tänkt, men här kunde jag utvecklas både som person och inom fotografering och det är rätt skönt att kunna komplettera mina sista ämnen här och sen få papper på att man är godkänd och färdig.

– Om du hade fått ändra någonting på skolan, nu innan du lämnar den, vad skulle det vara då?

– Mer tillgång till fler datorer med Photoshop och en bättre studio hade inte suttit fel.
Palle fnittrar på sitt eget vis och jag ler vid hans tanke, men oavsett om det förslaget hade gått igenom så är det dock ingen av oss två kommer uppleva eftersom vi slutar samtidigt.
Fast vi var båda överens om att man kan ju alltid drömma om hur saker kan va. Jag tackade Palle för att han hade tagit sig tid och önskade han fortsatt trevlig dag innan jag tassade
ut ur det tysta klassrummet och låter han återgå till sin dator.

Amelie Hedberg

One response to “Veckans profil – Paul Karlsson

  1. Mycket bra skriven artikel Amelie!

Kommentera

