Teater – Napolion Kringlan

Jag valde att jobba över i skolan med mitt slutprojekt denna måndag i maj och i samband med en rökpaus stötte jag på Oman Erika som jobbar nere på NEO. Hon berättade att de skulle ha en liten teaterföreställning klockan 18:00 och vi var  välkomna att komma och titta. Jag gjorde kameran och mitt block redo och fortsatte redigera lite på projektet. Klockan 17:55 tog jag min dotter med mig till skolans Aula för att se på ytterligare en teaterkreation av NEO. Mina grannar som är i samma ålder som jag, en familj med skol och dagisbarn, men mest nära och kära i de äldre åren.

Anton som går på Allmänlinje var en del av ensemblen släppte in oss och hälsade alla välkomna innan han precis som resten av gruppen skådespelare ställde sig i position på scenen. Tystnad uppstod i några minuter. De tog oss till ett skvallrande kafferep, ett kafferep där det viskades om stadens enda konditori som hade gått i konkurs. Hur det gick det, ja det var nästa scen. Anton placerade sig vid pianot och musiken fick förklara vilka känslor och händelser som utspelade sig på scen.

Vi hamnna på konditori Napoleon Kringlan i en okänd stad.  Ett konditori  som drevs av en far och hans dotter. Pappan vid namn Napoleon bjöd gärna sina kära kunder på kakor och dylikt, han var för snäll för att ta betalt, medan hans dotter Kringlan sprang runt och städade och suckade uppgivet åt faderns övergenerösa beteende. Dock så tjänar Napoleon bara på nöjda kunder, men inga pengar. Detta yttrar sig i ett ängsligt besök från Kronofogden och en generös lösning från oväntat håll.

Det var en mysig teater på 30 minuter full med stämningsfull musik, härlig inlevelse i rollerna av alla och snabba kommentarer som fick skratten att flöda. Christian Hansson som man även kunde se i Rabituss, hade även i denna en väldigt levande roll och det lär inte vara det sista vi ser av honom.
Efteråt passade jag på att haffa Oman Erika för att ta reda på hur länge de hade tränat och var manuset kom ifrån.

” Vi har tränat 1 ½ timme i veckan sen januari och det var ensamblen själv som kom på alla karaktärer. Vi har planer på att visa den för hela skolan den 2 juni, lagom till skolavslutningen.”
Jag tackade henne för inbjudan och ser fram emot nästa föreställning.

Amelie Hedberg

Kommentera

