Definitionen av ordet tavla

Vad är en tavla egentligen? Är det helt enkelt en inramad målning? Kan det vara något helt annat? För individen kan begreppet tavla betyda i princip allting, men den officiella innebörden av ordet hittar man ju vanligtvis i en bra ordlista.

Definitionen enligt Svenska Akademiens ordlista: på vägg upphängd, ofta inramad skiva l. platta l. uppspänd duk o. d. (avsedd att prydas) med (särsk. målad(e)) bild(er); äv.: konstnärlig konkret framställning av bild gm målning l. teckning o. d. på sådan skiva osv.Med andra ord är en tavla precis som ovan skrivits; ett oftast inramat konstverk.

Vi vet alltså vad en tavla betyder enligt svenska språkets ordlista. Men vad är en tavla för en person som aldrig någonsin sett en traditionell tavla, eller för någon som över huvudtaget inte känner till tavlans existens?  Tänk er en shaman från en usprungsbefolkning i Amazonas regnskogar som får i uppgift att förklara vad en tavla är för honom.

Vad är en tavla för en person som varit blind sedan födseln?
Vad är en tavla för en person med måttlig Downs syndrom?
Vad är en tavla för Dig?

För mig behöver inte en tavla tvunget vara ett inramat konstverk upphängt på en vägg. För mig kan till exempel en tavla vara en stor betongvägg någonstans ute i samhället. Ställer jag mig framför väggen med olika färger i ryggsäcken är det helt plötsligt inte bara en vägg utan en del av min ateljé. Jag kan måla precis vad jag vill på väggen och göra den till min tavla, som dessutom helt kostnadsfritt  blir en del av en allmän konstutställning där hundra- eller tusentals människor passerar varje dag.

En tavla kan även vara skrivbordsunderlägget på min dator. Jag kan till exempel ha hittat ett fantastiskt konstverk någonstans på Internet eller sett något förundransvärt eller vackert som jag tagit ett fotografi på. Sedan kan jag ha blivit tvungen att skala om fotografiet eller konstverket så att det passar min 22-tumsram (skärm) och kanske redigera om motivet så att det passar mina ögon bättre. Jag kan till och med göra en egen illustration som jag ”ramar” in, som sedan förgyller min vardag en tid framöver tills jag känner att jag vill byta.

En tavla kan för en vanlig svensk tonåring vara väggen på deras rum som de klär i olika planscher, flaggor och annat krafs. En väldigt personlig vägg som speglar den människans inre är enligt mig också en tavla, även fast kanske personen i fråga aldrig har eller kommer tänka på det.

En bilintresserad person som brinner för att styla bilar och göra om dem till riktiga monster ser förmodligen inte heller sina projekt som tavlor, men självklart är det också en tavla egentligen. Att själv få bestämma hur ett fordon ska modifieras och dekoreras och dessutom utföra det själv är ju något väldigt konstnärligt oavsett hur mycket man vrider och vänder på det.

En arkitekt som fått i uppdrag att rita om en redan existerande byggnad för att fräscha upp den får egentligen också en blank tavla i handen. Arkitekten bestämmer själv vilka färger som ska användas, vilka konstruktionsförändringar som ska ske och hur omgivningen ska förändras. (Till exempel ett grönområde, stigar, rastplatser och dylikt.)

Jag hade kunnat komma med många fler olika exempel men poängen var att presentera några praktiska och enkla exempel. Jag menar inte att min definition av tavla är korrekt eller att den stämmer överens med någon annans personliga definition. Jag menar inte heller att jag kallar min datorskärm eller väggen i en sextonårings rum för tavlor. Det enda jag vill komma fram till är att varje individ har både rätt och möjlighet att göra sina egna tolkningar av olika begrepp som finns runt om oss. Att det finns en eller flera officiella förklaringar betyder inte att de är de enda som är korrekta för just Dig, inte sant?

Vad är en tavla för Dig?

Jash Doweyko

Kommentera

